torsdag 26 mars 2009

Nationellt prov i svenska

Den stora dagen med nationellt prov var ju i dag. Jag ringde och påminde min elev om det PM som skulle skrivas, jag ringde också till en annan strulputte som jag har numret till. Är det någon som tror att det hjälpte? Min elev hade fortfarande inte skrivit mer än de 54 ord vi fixade fram förra torsdagen och den andra eleven orkade inte ens dyka upp :( honom blev jag mest besviken på, min elev vet jag ju vad han har för problem.

Det muntliga framförandet gick ganska knaggligt men det gick iaf.

Efter lektionen pratade jag lite med lärarinnan om den saknade eleven och honb skulle skicka ut ett brev igen.

Jag och min elev tog en sittning i biblioteket för att prata lite om nästa veckas "uppsatsskrivning" lite om hur man skall tänka när man lägger upp det och att det skall finnas struktur i skrivandet och att man måste styckeindela. Jag passade också på att prata lite allmänt om hur hans utbildning går. Det kom fram att han inte kommer att hinna att klara av C-kortet och att man skall satsa p åannan utbildning. Han tycker själv att det har gått bakåt med hans syudier sen jag blev fråntagen mina arbetsuppgifter. Han upplevde också att det var mycket dålig planering eller brist på planering. Han som behöver total struktur vet inte vad han skall göra det är mycket Åhå och hej med Farbror Frej.

Det blev prat om eventuellt fjärde år från min sida men han visste inte om det var tänkbart. Han är också orolig angående praktiken, någon hjälp får han inte av pedagogerna och hen vet ju inte ens vilken typ av praktik han behöver. Jag skall ta och mota in honom till SYO:n så kanske hon kan sätta lite eld under de tunga pedagogrumporna. Men jag har inga stora förhoppningar eftersom dom har sina "gullungar och strykpojkar". Vissa gör man allt för medans andra åsidosätts hela tiden.

Vi tog en promenad till våra bussar och det blev ju en pratpromenad.

Vad gjorde jag när jag kom hem då? Inget särskilt utan det blev en kortare powernap och sen TV.

Inga kommentarer: