lördag 9 maj 2009

En hink vatten



Då var det dags att skriva lite mera om flytten och alla bestyr däromkring.
Femte april beställde jag flytta av telefon, bredband och Tv nu skall ni inte tro att det var det lättaste. Jag knappade mig fram via svarsalternativen jag fick vid angivande av flyttanmälan. När jag efter den vanliga väntan kom fram så svarar en glad röst "felanmälan vad kan jag stå till tjänst med?" Redan där började problemen. Efter många förklaringar att det inte var något fel utan att jag blivit felkopplad så kopplade hon mig till en som hade hand om flyttanmälan. Jag framförde mitt ärende och hon sa att den första dagen det fanns en ledig tekniker var den 29:e april och det var ju ett mycket bra alternativ. Jag försäkrade mig också om att ALLT skulle flyttas den dagen och det skulle fixas. Eftersom jag är en F:d apparatuppsättare så var jag noga med att uppge rätt anläggningsadress med både namn på den förra lägenhetsinnehavaren samt lägenhetsnummer.

Eftersom att jag var ledig fyra dagar i samband med Valborg så beställde jag en släpkärra i två dygn. Telefonen kopplades ur den 29:3 som lovat. Helgen kom och jag och sonen bar och släpade, det är jobbigt att få ner en sekretär, två linneskåp en buffé och inte minst en chiffonié som bara den väger närmare 150 kilo tom. De stora och tunga möblerna hasades på rygg från tredje våningen och det gick förvånansvärt lätt, en passade trappstegen och en hängde bakom som ankare.

Nu är det dags att berätta om chiffonien till att börja med så gick det bra, tungt var det naturligtvis men den gled mot markplanet som beräknat med stående vändningar på alla viloplan. Men när vi kommer till sista trappstegen så fastnar den mellan en rullstolslyft och trappräcket. Den går inte att flytta varken uppåt eller nedåt och den sitter fastkilad i trappräcket. Många svordomar och blåmärken senare får vi loss den med hjälp av spännband som bryter ut räcket så att vi kan vrida loss den, gissa om rullstolslyften låg på minuskontot. På med soffbordet och några stolar tillsammans med sängramen. Av lastningen och inbärningen var i det här sammanhanget en bagatell.

Dags att sätta in telefonen i sitt jack för att kunna ha kontakt med yttervärlden. Men inte fanns det någon telefon inkopplad här.

Det var ju långhelg så att anmäla att det var fel det var ju ingen idé och hur skulle det göras utan telefon, till saken hör att det är rena norrland när det gäller mottagningen på mobil, det funkar vid balkongdörren resten av lägenheten har liten eller ingen mottagning.
Flytten av resterande prylar gick ganska bra men det blev mycket trappspring och vi var tvungna att låne ett släp med kåpa på söndagen för att köra det sista som fördelades mellan lägenheten och mitt hyrda förråd-

Ja då var helgen över och jag var till Uppsala för att besöka Telia med klagan på att det inte fungerat som dom hade lovat. Det första jag talade om för supporten där var att jag var arg. Första personen där kunde inte komma in i det system som behövdes utan hon fick ta hjälp av en som hade jobbat där längre. Hon kollade i sin tur i ett datorprogram och meddelade att montören hade kopplat ut och att han inte hade fått kontakt på uppgivet nummer så nu var flytten flyttad till den 5:e sen hade han också uppgivit att det inte fannd någon adress uppgiven? Jaja inget jag kunde göra något åt där och då. Trött på hela systemet åkte jag hem och "plockade" lite.

Tisdagen den 5:e kom och jag åkte till jobbet, sonen passade lägenheten. I niotiden ringde han och berättade att nu fungerade telefonen men någon arbetsorder på flytt av resten det hade han inte. Återbesök p åTelia, jag fick samma person som dagen innen och för henne berättade att på måndanen var jag arg men nu var jag förbannad. Jag hon frågade om uppgifterna ytterligare en gång men sa också att hon måste kontakta någon som kunde systemet, då passade jag på att fråga om T jobbade kvar jo det gjorde han och han hämtades (bra med gamla kontakter på sitt gamla jobb) Han tog mina uppgifter och bad att få återkomma om någon timme, det är Ok sa jag för jag skulle ju iväg och tappa lite blod. Blodtappnngen var snabbt avklarad och en timme senare så var jag på Telia igen.

Herr T berättade då att någon flyttning av nät och digitalTV var inte anmäld(suck) Men att han hade pratat med de som har hand om det numera Sonica tror jag att det heter och dom hade lovat att det skulle snabbas på och att anmälan skulle vara inne på onsdagen så att det skulle komma att fixas då. Glad och nytappad åkte jag hem. Jag fick också låna ett mobiltmodem av min kontakt han kom med den när han slutat för dagen, den kopplades till sonens dator och med viss tvekan så gick det att surfa.

Onsdagen var en "mellandag" jag var i skolan och "jobbade" men ni skall inte tro att det fanns något nät då heller jag tog och monterade upp min dator som varit ner och isärkopplad i väntan på att nätet skulle komma igång. Inte startar den utan det blir att felsöka. Felet var i nätdelen och det var en eller två kallödningar som hade gett med sig i nätaggregatet och jag har i dagsläget ingen koll på var varken tennsug eller lödkolv befinner sig så det blev att börja leta efter ett nytt eller begagnat aggregat.

Torsdag, sonen skall till Sala för att beställa nya linser och samtidigt så hälsar han på en gammal kompis som har ett nätaggregat liggande, det blir affär och jag ser fram mot att kunna redigera mina bilder på kvällen. Nu är det ju så att det finns olika kopplingar och det här passade naturligtvis inte min dator.

Något nät hade jag fortfarande inte fått så jag ringde felanmälan. Ditt nät är inkopplat var den upplysningen jag fick av damen som svarade och hon undrade om jag ville prata med en support! Klart att jag ville det för om nätet var inkopplat men inte fungerande så villa jag ju kolla vad som var fel. Det första som skedde var ju den vanliga "idiotförklaringen" av kunden. Han frågade om modemet satt i första jacket och hur lång sladden var! Jag berättade att det var i första jacket och att sladden var i den längden som levererades med modemet C:a 1½ meter (jag har kört men en 25 meters förlängning tidigare). Ett ögonblick så skall jag mäta sa han och jag misstänker att han tog en tupplur för det tog fem minuter. Han återkom och talade om att han inte hittade något fel på den adressen, nu var det ju så att det han mätte var på min gamla adress där tydligen nätet fortfarande fungerade? Nu var jag återigen förbannad på hur Telia behandlar sina privatkunder och frågade hur han skulle ersätta mig för vad som hade skett och inte skett. Hans standard svar kom ju som på beställning, det kan ta upp till 8-10 dagar efter det att telefonen är flyttad ( jag försökte att få honom att förstå skillnaden mellan upp till och minst men det fattade han inte, finns det inte krav på betyg i svenska för att få en sån tjänst?) tills att nätet fungerar. Ja det har det tagit nu svarade jag beställningen skulle utföras den 29:e att sen en slö montör bokade om arbetets dag utan att kontakta abonnenten det skall väl inte jag lida för. Jag blev naturligtvis sur och började propsa på kompensation, jo det skulle man kanske kunna tänka sig och han frågade vad jag ville ha, ja två fria år är vad jag vill ha svarade jag honom, det kunde ju inte han erbjuda utan han erbjudande kunde sträcka sig till max 500 kronor. Naturligtvis så var jag inte nöjd med det jag gjorde jämförelsen med att om en elkund skulle få en hinka vatten som kompensation för att den har varit utan el, vatten är bra att ha man inget man själv kan göra el av, men det är väl ingen som tror att han fattade jämförelsen trots att han var göteborgare. Jag stod på mig om två fria år. "Skulle jag lova något sånt så skulle jag bli av med mitt arbete" var hans svar jag antydde på ett i sammanhanget snällt sätt att det struntade jag totalt i, hans uppgift är ju att sköta om de kunder som fortfarande anlitar Telia. Ja som boende i en mindre ort finns inte mycket annat att erbjuda och jag är ju upplåst till Telia som helkund.
Jag bad att få prata med någon högre upp så att jag kunde få mina klagomål framförda. Men se det gick inte för dom sysslade inte normalt med kundärenden, konstigt replikerade jag för det har ju gått tidigare. Det är ju inte första gången jag har service problem som ni kanske minns. Det här samtalet tog närmare en timme av min tid plus alla besök på Telia i Uppsala två eftermiddagar som jag har tjafsat med dem och skall jag vara riktigt grinig två tur och retur resor till Uppsala á 160 kronor så här långt.

Nu är vi framme vid fredagen, först är det arbete med elever till lunch. Vad gör jag sen då?
Naturligtvis så blir det ett besök på Telia även den här dagen.

Den som möter mig är herr T och han tar hand om mina klagomål ytterligare en gång. Han skall ringa upp en på Sonicka och fråga hur långt ärendet har kommit bjuder på en kopp kaffe och efter en stund så återkommer han med beskedet att den han skall prata med är på lunch ytterligare C:a tio minuter jag går ut och tar en rök och tittar på stadsvimlet. Går sen in och sätter mig att vänta på besked. Det tar ett bra tag och jag hinner uppfatta att det är flera besökare från Vittinge där som beställer internet, undras hur länge dom får vänta? Herr T kommer och då berättar han att det fortfarande inte finns någon flyttningsanmälan gjord på mitt nät, jag suckade tungt och han förstod min fustration. Men lovade att göra allt han kunde för att få det att komma igång han lovade också att ringa mig innan han slutade för dagen, det glömde han naturligtvis.

Under dagen hade sonen fått en snilleblixt han kom på att hans dator nog hade ett aggregat som skulle passa i min dator, det fanns nämligen en kabel där som han inte utnyttjade till fullo och att han skulle klara sig med den som han köpte till mig. Stora skruvar kvällen började och hans dator den startade men inte min så klart. Jag satte mig och slappade och tänkte och kom på den briljanta idén att lossa på processorn en vända för att åter sätta den på plats och döm om min förvåning datorn startade. Fint tänkte jag då kan jag sätta mig här och surfa lite, kolla mail mm och kanske få iväg en blogg. Bara att ansluta USB-kontakten och installera programmet sen så.
Tror någon att jag fick kontakt med yttervärlden? Nej då inte ens Telia fungerar i mitt sovrum, skall man skratta eller gråta?

Jag fick iaf möjlighet att redigera mina bilder från veckan så när det kommer igång ett nät här så kommer jag att lägga in dem i BDB

Lördag jag har tvättdag och passar på att skriva den här lilla bloggen, i kväll skall jag flytta datorn till vardagsrummet och slänga ut mobilmodemet på balkongen hoppas att det kan fungera då._
Tydligen så fungerar det :)

1 kommentar:

Telia_kundservice sa...

Hej
Jag tycker att det är mycket tråkigt att läsa din berättelse. Det verkar som att det dels har skett ett antal handläggarfel, men det verkar även som att du inte fått den hjälp som du som kund ska kunna förvänta dig att få när problem uppstår. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig för att försöka reda ut vad som har hänt och hjälpa till att lösa ärendet. Du kan kontakta mig på karin.nordlund@teliasonera.com.
Med vänliga hälsningar Karin Nordlund, Informationsansvarig Telia Kundrelationer