onsdag 15 juli 2009

Kulturarbetare


Eftersom jag nu är klar med min pappas negativ tog jag och ringde den person på kommunen som jag har haft kontakt med. Han varmycket intresserad och ville komma redan på eftermiddagen.


Jag har ju ingen skrivare så jag frågade om jag kunde maila listan till honom och det var helt OK. Nu blev det fart på diskning men även en snabb tur till kiosken för att köpa något till kaffet. Strax efter ett var han här. Sen blev det mycket tittande och pratande eftersom vi har ganska lika intressen när det gäller hembyggden.


Han hade med sig ett kompendium med avscannade vykort från morgongåva, jag måste ju fråga om han köpte på Tradera och det gjorde han ju. På så sätt fick jag reda på att det är han som köper upp de flesta vykorten härifrån, naturligtvis så måste jag fråga vad han kallar sig där och det nicket "Gränsen" det känner jag ju till.


Han fick med sig en hel del metariel som både skall scannas men även sånt som skall få ligga i kommunens arkiv men fortfarande ägas av mig. Så den här dagen har jag ju varit riktigt kulturell. Det blev snack om keramik från Vittinge och han hade trott att en viss typ av keramik kom från en annan keramikverkstad i Vittinge (låter knepigt men så är det).


Nu är det vbara att hoppas att det inte tar evigheter för Upplandsmuseet att scanna av alla negativ, en kopia skall kommunarkivet ha och sen en till Upplandsmuseet förutom att jag skall ha tillbaka originalen med en CD.

Inga kommentarer: