lördag 6 juni 2009

Examensdag










Ja nu talar vi om fredagen men den kvällen bara försvann i tomma intet.








Hur började den då? Jo jag tog bussen till Uppsala efter att ha fixat med slips och skjorta. Jag kom också ihåg att ta med blomsterkvasten :)








Det var kallt och nästan regn när jag kom fram. Dagens schema var att det först var samling i ett klassrum där det serverades en liten frukost. Mest så att eleverna skulle ha lite fast föda i magen. Sen var det dags för fotografering av klassen med lärare men utan assistent, och det kan vara lika bra. Vi har ju inte samma värderingar.








Många elever gick nu ut en sväng för att röka men också för att dricka lite RedBull sen gjorde vissa lite konstiga manövrer, man drack lite och höll sen burken under kavajen och gjorde en konstig rörelse :) Jag vet nog vad dom gjorde men det sköttes snyggt och faktiskt utan för skolans område. Det har ju gått ut ett PM om hur det skall ageras, man skall beslagta eventuella spritdrycker och lämna dem med namnlapp på till caféterian, sen skall föräldrar få hämta ut det efter avslutningen om inte eleven är över 21 år, ja det stog 21 man kan undra hur bevandrad rektorn är i det moderna samhället? Det var 39 år sen till månadsskiftet som man ändrade myndighetsåldern till 20 och i dag är dom myndiga vid 18 och får handla egna varor vid 20. På vägen in mötte jag en rektor som frågade om man drack öl i "rökkuren" det kunde jag inte svara på men talade om att jag hade kollat "min klass" och dom drack RedBull, men om den var utspädd med annat det hade jag inte koll på ;) Är lig men inte dum.








En liten samling igen innen det var dags att ta sig ut på innergården för lite uppträdande och stipendie utdelningar. Det var kallt men uppehåll. Efter det var det medaljutdelning i klassen.








Nu var det dags för mig att säga hej till klassen och på återseende till min elev. Jag skulle ju till ett annat gymnasium för att bli intervjuad angående ett jobb jag sökt. Resan dit gick mycket snabbt så jag fick stå och frysa lite och se deras studenter lämna området. Ja sen var det dags då. Det blev en massa frågor om både det ena och andra, man berättade också att det var 93 som hade sökt och att det var sju uttagna till intervju. Jag lämnade stället efter en halvtimme. Hur det gick det vet jag inte men helt kört känndes det inte.








Buss tillbaka till stan och en dryg timme att fördriva innan jag skulle på studentbuffé.




Jag tog en sväng på Clas Olsson där jag inhandlade ett par solförhängen till mina glasögon, kanske lite optimistiskt men det skall man vara en sån här dag.








Jag gick runt lite och tittade på alla studentekipage som drog runt på stan det ena med mara diskoljud än andra, ett hade tom en riktig diskoanläggning med tillhörande DJ :) Och som om inte det skulle vara nog så brölade lastbilarnas kompressorhorn oavbrutet. En hel del bilder blev det också tagna.








Nu var det dags att leta reda på stället där mottagningen skulle vara kanske inte ett ställe som jag till vardags skulle besöka. Den var förlaggd i Svenska Kyrkans Pastoralinstitut :) Där var det uppslutning av mostrar och fastrar, far och morföräldrar och några grannar och sen jag då. Eleven hade ju ett sexpacj 3,5 or med sig till skolan det var vad han skulle dricka, han sa att han kände sig berusad när jag pratade med honom, ja sa jag men det är ju inte öl Du har druckit, lite generad satte han handen framförmunnen :) Jag är ju inte så lättlurad öl doftar på ertt sätt och annan sprit på ett annat.








Mamma och pappa är präster och även farfadern, men det var absolut inget religiöst över den sammankomsten. Det bjöds på olika pajer lite sallad och ostar. Till detta fick man välja dryck och eftersom jag åkte buss så fick det bli ett glas rött. Strax efter fyra bröt jag upp jag blev frågad om jag inte skulle vara kvar tills det skulle bjudas på bubbelvatten men jag var trött:) Dags att ta bussen hem igen.








Väl hemma så somnade jag efter att ha försökt att titta lite på TV, jag sov drygt 1½ timme men det var skönt.








Senare på kvällen så skrev jag ett mail till en elev i klassen, jag hade lovat att han skulle få reda på varför jag inte dyker upp på det stället dom är tre dagar i veckan. Jag hoppas att han blir nöjd med det svaret.

Inga kommentarer: