måndag 11 januari 2010

Slut på lovet nu börjar allvaret igen.

I dag fick jag ha bilen till jobbet, det skulle ju fixas med bromsar efter alla möten.

Den började med att det var det vanliga svammeltalen, vi fick ju inte ens kaffe på morgonen.

Sen var det enkvinna som hade en föreläsning om hur man skall studera. Viktigt var att sittningarna inte blev längra än 40 minuter för sen slutade hjärnan att ta in informationen. Föreläsningen fortsatte med en massa exempel, det fanns bland annat en text om saffran, där man fick historik som på pappret och den bild hon visade och även på det som hon tryckte mycket på, man skall göra en "mindmap" så man lätt kan ta in det man behöver lära sig. Trots de hjälpmedlen och att hon måste ha läst det massor av gånger så kan hon inte läsa innantill på sina visningsbilder. Tre gånger inom en kort tid ger hon tidsangivelsen 15000år FK när det står 1500 FK, så mycket var den inlärningsmetoden värd. Efter två timmars föredrag uten bensträckare var det dags för rektor att berätta att nu var det dags för lunch, det hördes både applåder och suckar.

Föredraget fortsatte efter lunch och nu var det snabbläsning som var det viktiga. Det är viktigt att läsa snabbt men att man skall fatta det man läser är inte så viktigt bara det går fort. -Hur skall man motivera en lässvag att läsa en massa text fort utan att det behöver få en mening? Man skulle föra en pekare efter raderna i en jämn takt först ganska sakta nästa gång fortare och sen fortare och fortare, innehåll och förståelse är oviktigt. Jag kan se framför mig elever som sitter och pekar i en bok med en penna ett antal ord per minut för att sen säga nu "läser" jag 500 ord per minut =) Läst men inte förstått.

En hel del tid ägnades också till att berätta hur man skulle lära sig att minnas en massa saker, först visade hon 24 ord på en bild som var totalt oläsbar eftersom det var liten stil och svag dvs. inte fetstil på det hon visade. Kanske det syntes två rader bort om man satt rakt framför bilden.

Sen finns det ju en metod där man skaffar sig inre bilder på det man skall komma ihåg. En massa rim och ramsor, resvägar och egen innemiljö som man skulle använda för att visualisera det man skulle minnas.

I slutet av föreläsningen presenterade hon ett antal böcker i ämnet, en som hon verkligen förordade, jag har inte kollat om hon har varit med och skrivit den men hon angav i alla fall ingen författare på den. Sen visade hon ytterligare tre böcker där hon angav författare. Sen kom slutklämmen -" Ja det finns en till av de författarna men jag kommer inte ihåg vad den heter. Så mycket var hennes metoder värda.

Då var det dags för avtackning och då kom det fram att hon och vår rektor hade jobbat på samma ställe tidigare. Om du kilar min rygg så kliar jag din.

Ett kort arbetslagsmöte sen fick jag möjlighet att byta bromsklossar på min bil, det afnns ingen möjlighet att få loss skivorna, jag skulle behövt ha en svets eller induktionsvärmare, nu är det i alla fall nya belägg och jag har tittat lite under också och jag hittade inget allvarligt.

Resan hen gick bra och bromsarna drog inte snett.

Det var en tröttsam dag och jag är ganska seg nu.

Inga kommentarer: